alerta

joi, 4 iulie 2013

Invatamantul la noi - cat de departe suntem de finlandezi

Pe toate posturile se vorbeste despre Bac si Capacitate si despre rezultatele elevilor...ca anul acesta subiectele ar fost mult mai usoare decat se asteptau cu totii, ca performantele lor lasa de dorit si fiecare plaseaza responsabilitatea pe umerii celeilalte parti...e ca si cum subiectii actului educational ar fi intr-o vesnica si crancena opozitie, dusmani pe viata despartiti de o catedra, iar noi - martori ai degradarii iremediabile a invatamantului romanesc. An de an ne spunem ca mai rau nu se poate si ca in curand ne vom invata lectia si vom porni reimprospatarea sistemului educational din perspectiva total opusa, dar ceva mai conectata la cerintele societatii actuale. Totusi, alte tari cum reusesc?

Adriana Saftoiu - blog pentru Adevarul: "Evident ca sistemul de invatamant continua sa propuna un curriculum mult prea greoi, cu continuturi incorect selectate si nerelevante, o programa care nu da timp nici elevului, nici profesorului sa fixeze cunostintele, scoala devine un slalom printre materii, iar profesorul este obligat sa bifeze programa. Programul unui copil de clasa a VI-a, care se pregateste pentru un liceu bun, este mai mult decat descurajant.Termina cursurile in fiecare zi la ora 14. Ca ii place sau nu e inscris intr-un program privat after school, unde continua pregatirea la matematica, limba si literatura romana, engleza si inca o limba straina. Dupa acest tur de forta, vine acasa, unde continua sa isi faca temele pentru celelelalte discipline. Fara acest ajutor, cu ceea ce se intampla in 45 de minute de curs - in cel mai bun caz - nu ar termina cu o nota generala foarte buna, esentiala pentru media care sta la baza selectiei liceului. De dimineata pana seara sta doar in "teme". Apoi, "ora de lectura", necesara mai ales pentru un elev care opteaza pentru "uman". Insa, trebuie si matematica, tot la nivel de nota 10, pentru ca sistemul actual nu incurajeaza optiunea elevului, ci uniformizarea. Vrei un liceu bun? Atunci ai nevoie de note maxime la TOATE disciplinele. Fara pasiuni, fara aptitudini. Iar pentru cei care opteaza pentru "real", sa puna mana sa citeasca din greu clasici, romantici, semanatoristi, dadaisti. E un sistem nivelator, nici macar de sorginte socialista.

Culmea e ca se spune ca modelul finlandez sta la baza actualei legi a educatiei de la noi. Dar iata care sunt principiile sistemului de invatamant finlandez (Jukka Kangaslahti, expert in invatamantul finlandez, membru al Comisiei Europene pe Educatie din Parlamentul European):

  • Fiecare copil este important - sistemul trebuie sa fie capabil sa ofere cea mai buna educatie posibila fiecarui copil, in mod egal
  • Nu exista scoli pentru elite - elevii sunt educati sa accepte diferentele dintre ei si sa le foloseasca pentru a colabora in tot ceea ce fac
  • Profesorii au putere de decizie in ce priveste: manualele, metodele de evaluare ale studentilor/elevilor, continutul cursurilor
  •  Nu exista teste - elevii dau primul lor examen in clasa a IX-a
  • Doar primii 10% dintre cei mai buni studenti sunt acceptati pentru a deveni profesori; masterul este obligatoriu pentru a putea preda." 
Cat de aproape sau departe suntem de acest model, las la latitudinea dvs...

BAC 2013. Iată mai jos calendarul probelor scrise.

1 iulie 2013 -  Limba şi literatura română - proba scrisă
2 iulie 2013 -  Limba şi literatura maternă  proba scrisă
3 iulie 2013 - Proba obligatorie a profilului - proba scrisă
5 iulie 2013 - Proba la alegere a profilului şi specializări- proba scrisă
8 iulie 2013 - Afişarea rezultatelor
12 iulie 2013 - Afişarea rezultatelor finale

Vom reveni si cu programarea sesiunii din toamna, ca sa va organizati din timp agenda.
Actualul sistem de învăţământ continuă să aibă un curriculum greoi, o programă care nu dă timp nici elevului, nici profesorului să fixeze cunoştinţele, şcoala devine un slalom printre materii, profesorul este obligat să bifeze programa, îngropat în birocraţie. Actuala programă este descurajantă. O spun şi profesorii, şi elevii, şi părinţii.

Citeste mai mult: adev.ro/mpayn1
Actualul sistem de învăţământ continuă să aibă un curriculum greoi, o programă care nu dă timp nici elevului, nici profesorului să fixeze cunoştinţele, şcoala devine un slalom printre materii, profesorul este obligat să bifeze programa, îngropat în birocraţie. Actuala programă este descurajantă. O spun şi profesorii, şi elevii, şi părinţii

Citeste mai mult: adev.ro/mpayn1
Actualul sistem de învăţământ continuă să aibă un curriculum greoi, o programă care nu dă timp nici elevului, nici profesorului să fixeze cunoştinţele, şcoala devine un slalom printre materii, profesorul este obligat să bifeze programa, îngropat în birocraţie. Actuala programă este descurajantă. O spun şi profesorii, şi elevii, şi părinţii

Citeste mai mult: adev.ro/mpayn1

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu